Lektionsöversikt Äventyr med X och Y

Här hittar du en övergripande lektionsplanering för Koda i skolan: Äventyr med X och Y.

Lektionsplanen som beskrivs här är en introduktion till programmering och Scratch. Det innehåller datorfria övningar och lekar, presentationsmaterial och diskussionsfrågor samt uppgifter i digitala verktyg, främst i kodarverktyget Scratch. Här finns en introduktionsuppgift för er som aldrig tidigare provat Scratch och sedan finns det en uppgift att utgå ifrån när eleverna ska göra sitt uppdrag. 

 Välj om du vill följa lektionsplaneringen i sin helhet eller använda enstaka lektionsupplägg.

I detta tema finns en introduktionsuppgift för att bekanta sig med variabler och operatorer i Scratch och sedan finns det en uppgift att utgå ifrån när eleverna ska göra sitt uppdrag och skapa egna prototyper i Scratch.  

Använd gärna informationssamlingen Fatta tekniken som ger dig och dina elever vardagsnära förklaringar och exempel till vad datalogiskt tänkande, programmering och kod och digital kompetens innebär. 

Lektion 1

Presentation av tema och uppdrag

  • Film med uppdrag från iGotcha Studios

  • Presentation och diskussionsfrågor om platsbaserade spel

Koordinater och kod

  • Presentation om koordinatsystem

  • Datalogisk lek med koordinater: Skattjakt

  • Datalogisk lek med koordinater: Prick till prick

Introduktion till Scratch

(för elever som är nya till Scratch) 

  • Introduktion till Scratch: Följ frukten

Uppdraget

  • Datorfri övning för att komma på idéer till egna spel

  • Uppdraget i Scratch: Jakten på nyckeln

  • Tilläggsuppgift för extra utmaning: Jakten på nyckeln PRO

Presentation

  • Elevpresentationer av uppdraget i Scratch

  • Frågor till eleverna