Analoga övningar

Hur tänker egentligen en dator och vad behöver du tänka på för att kunna prata med en robot?

Här kan du prova på utmaningar som på ett lekfullt och klurigt vis övar dig i datalogiskt tänkande. Det handlar om att undersöka och försöka lösa problem på ett sätt som liknar hur en dator skulle göra. Det kan även vara att själv skapa algoritmer, det vill säga instruktioner, som en dator eller robot kan förstå. Att tänka datalogiskt är något du behöver för att kunna ge instruktioner till en dator – alltså att programmera!

Här ser vi barn som sitter med en programmerings uppgift på kodcentrum

Övningar

  • Dansa med robotar

    Ta del av robotarnas uppdragsvideo och ta er an dansuppdraget med barnen!

  • Emojikoden

    Låt barnen knäcka koden och räkna ut i vilken ordning emojis ska visas.

  • En egen robot

    Hur skulle en robot se ut och vad skulle den göra om barnet själv fick bestämma?

  • En röd tråd

    Lek fram handlingen, den röda tråden, till en berättelse!

  • Ettor & nollor

    Skapa hemliga meddelanden med binär kod, det språk som datorer använder och som endast är byggt av ettor och nollor.

  • Koda med mjölk

    Sommaren 2018 fanns Kodcentrum på mjölkpaketens baksida.

  • Mänsklig robot

    Ge instruktioner till en mänsklig robot för att den ska lösa en uppgift. Hur pratar man med en robot?

  • Min hjälte

    Fundera på vem som är en hjälte och vad som krävs för att vara det.

  • Pacman-kull

    Programmeras till Pacman och öva på sekvenser.

  • Prick till prick

    Lär om koordinater och koordinatsystem.

  • Rita och beskriv

    Barnen övar sig i att ge och ta emot instruktioner, och få en kompis att rita exakt det som beskrivs.

  • Robot-beatbox

    Låt barnen skapa ett robotband som beatboxar enligt barnens instruktioner.

  • Robot-floss

    Skapa en algoritm för en egen version av floss-dansen.

  • Robotkompis fritt uppdrag

    Barnen ska leda sina kompisar ut på nya uppdrag och samtidigt komma ihåg att en robot alltid behöver tydliga instruktioner!

  • Robotkompis med uppdrag

    Låt barnen turas om att leda en kompis som har förvandlats till en robot hela vägen in i mål.

  • Robotvinnaren

    Robotar har en tendens att göra en sak väldigt bra. Varför vinner alltid roboten i den här leken?

  • Skattjakt

    Lär om koordinater genom en skattjakt.

  • Slumpsaga

    Skapa en saga med hjälp av tärningar och slumpen.

  • Sorteringsövning

    Samarbetsövningar som handlar om att sortera efter ordning på deltagarnas förnamn.

  • Storyboard

    En lek som lär oss bygga upp en berättelse eller ett spel?

  • Tänk tvärtom

    En övning som får igång kreativiteten och får idéerna att spruta.

  • Vardagsalgoritmer

    Barnen ska klura ut lösningen på olika vardagsproblem med hjälp av kodblock.

  • Viskleken

    Vad är sant på internet? Börja tänka källkritiskt.

  • Rangers