Tema
Spelstudio
Tänk att få vara med och skapa ett helt eget spel från första idé till färdig prototyp! I det här temat får eleverna prova på att samarbeta kring de olika rollerna som finns på en riktig spelstudio. De samarbetar i grupper, lär sig om olika yrkesroller inom spelutveckling och får prova på hela den kreativa processen: att hitta på en idé, rita miljöer och karaktärer, bygga en första version av spelet och slutligen testa och förbättra det.
Syfte
Förstå spelutveckling och digitalt skapande: Eleverna ska få en inblick i hur spel skapas, från idé till prototyp, och förstå hur teknik, berättande, design och programmering samverkar i en kreativ process.
Träna samarbete och problemlösning: Eleverna får möjlighet att arbeta i olika roller, lösa utmaningar tillsammans och utveckla sina idéer genom att testa, förbättra och bygga vidare på sitt arbete.
Utveckla kreativitet och uttrycksförmåga: Eleverna uppmuntras att använda både bild, berättande och teknik för att skapa engagerande spelvärldar, karaktärer och spelupplevelser.
Mål
Eleverna ska ha utvecklat en grundläggande förståelse för hur spelidéer planeras, designas, programmeras och testas.
Eleverna ska ha tränat sin förmåga att samarbeta i olika roller inom ett kreativt projekt.
Eleverna ska ha arbetat med att skapa och visualisera karaktärer, miljöer och spelmekanik.
Eleverna ska ha programmerat en spelprototyp i Scratch utifrån en egen idé.
Eleverna ska ha gett och tagit emot konstruktiv feedback för att förbättra sitt spel.
Eleverna ska ha fått erfarenhet av att presentera och motivera sina kreativa val inför andra.
Kopplingar till Lgr-22
När klassen jobbar med Spelstudion på Kodboken så är temat ämnesövergripande och bygger på entreprenörskap, digitalt skapande och digital kompetens. Allt är kopplat till läroplanens olika mål och innehåll. Säkerligen kommer ni tangera fler mål från läroplanen än de som nämns .
Temat är ämnesövergripande och i vårt förslag täcker det in:
svenska
matematik
teknik
bild
Globala mål
Lektionsöversikt
Lektion 1
Introduktion till spelutveckling
Introduktion av begreppen innovation, entreprenörskap och tech. Eleverna får tänka kring problem i deras vardag.
Material
>PP Lektion 1 - Techprenören
>AB Problemspanare
Lektion 2
Idéfasen - grunden till spelet
Eleverna får en inblick i hur framgångsrika svenska techbolag startade med en idé om hur ett vardagsproblem skulle kunna lösas.
Material
>PP Lektion 2 - Svenska techbolag
>AB Fyra svenska techbolag
Lektion 3
Konstfasen - från tanke till bild
Eleverna får testa att själva välja ut ett problem som de får komma på en kreativ lösning på.
Material
>PP Lektion 3 -Från idé till techlösning
>AB Vår techidé
Lektion 4
Prototypfasen - spelet börjar ta form
Eleverna får träna på att presentera sina idéer på ett inspirerande sätt.
Material
>PP Lektion 4-Pitcha som en techprenör
>AB Problemspanare