Cybersäkerhet

Att ha kunskap om cybersäkerhet är avgörande för att skydda individer och samhället mot hot som identitetsstöld och cyberattacker. Vi vill ge elever möjlighet att lära sig om cybersäkerhet i skolan för att förbereda sig för framtida utmaningar och skydda sin personliga information. Genom att arbeta med cybersäkerhet kan eleverna utveckla ett kritiskt tänkande och bli ansvarsfulla digitala medborgare. Dessutom öppnar kunskaper inom cybersäkerhet upp för spännande karriärmöjligheter i en växande bransch. 

Syfte

  • Förstå cybersäkerhet och digital hygien: Eleverna ska utveckla en grundläggande förståelse för cybersäkerhet och digital hygien samt reflektera över hur man skyddar sin digitala identitet och data på nätet. 

  • Träna problemlösning: Eleverna får möjlighet att träna sin problemlösningsförmåga genom att lösa olika chiffer och dekryptera meddelanden. 

  • Utveckla entreprenörskapförmågor: Eleverna uppmuntras att vara nyfikna, ta initiativ och samarbeta för att hitta kreativa lösningar på uppgifter, vilket stärker deras självförtroende och handlingskraft. 

Mål 

  • Eleverna ska ha utvecklat en grundläggande förståelse för cybersäkerhet och digital hygien samt reflektera över hur man skyddar sin digitala identitet och data på nätet. 

  • Eleverna ska ha tränat sin problemlösningsförmåga genom att lösa olika chiffer och dekryptera meddelanden. 

  • Eleverna ska ha lärt sig att analysera och kritiskt granska information relaterad till cybersäkerhet. 

  • Eleverna ska ha utmanat sin förmåga att samarbeta och kommunicera med jämnåriga. 

  • Eleverna ska ha utvecklat sin förmåga att ta initiativ och tänka kreativt kring hur man kan lösa digitala säkerhetsutmaningar. 

  • Eleverna ska ha utforskat hur digitala verktyg och lösningar kan användas för att göra nätet säkrare för sig själva och andra. 

Kopplingar till Lgr-22

När klassen jobbar med Cybersäkerhet på Kodboken så är temat ämnesövergripande och bygger på entreprenörskap, digitalt skapande och digital kompetens. Allt är kopplat till läroplanens olika mål och innehåll. Säkerligen kommer ni tangera fler mål från läroplanen än de som nämns .   

Temat är ämnesövergripande och i vårt förslag täcker det in:

  • matematik

  • samhällskunskap

  • teknik

Globala mål

Lektionsöversikt

Moment 1

Introduktion till cybersäkerhet

Eleverna får en översikt av vad cybersäkerhet är och varför det är viktigt. De lär sig grundläggande begrepp och hur digitala hot kan påverka både individer och samhället.

Material

>PP Mom 1 Introduktion till cybersäkerhet
>Ordlista

Tävlingsmoment

Capture the Flag

Eleverna tävlar i lag för att lösa kluriga uppgifter, hitta gömda koder och samla flaggor. Ett lekfullt sätt att testa sina kunskaper i cybersäkerhet och kryptering.

Moment 2

Introduktion till cybersäkerhet

Genomgång av hur kryptering fungerar och varför det används för att skydda information. Eleverna får prova på enkla sätt att göra meddelanden hemliga.

Material

>PP Mom 2 Introduktion till kryptering
>Ordlista

Moment 3

Caesarchiffer

Eleverna lär sig en av de äldsta kodmetoderna och testar att koda och avkoda egna meddelanden, precis som julius Caesar gjorde för över 2 000 år sedan.

Material

>PP Mom 3 Casearchiffer
>AB Caesarchiffer

Moment 4

Vigenère-chiffer

Eleverna bekantar sig med en mer avancerad kodmetod än Caesarchiffer och tränar på att använda nyckelord för att kryptera och dekryptera meddelanden.

Material

>PP Mom 4 Vigenerechiffer
>AB Vigenere-chiffer
>AB Vigenèr-matris

Moment 5

Problemformulering

Eleverna identifierar ett problem inom cybersäkerhet och formulerar en tydlig frågeställning att arbeta vidare med.

Material

>Mom 5 Problemformulering

Moment 6

Testa en prototyp

Eleverna utvecklar en egen idé och skapar en prototyp som löser deras utvalda cybersäkerhetsproblem .

Material

>Mom 6 Testa en prototyp

Moment 7

Designa en egen prototyp

Eleverna utvecklar en egen idé och skapar en prototyp som löser deras utvalda cybersäkerhetsproblem .

Material

>Mom 7 Designa en prototyp