Lektionsöversikt Matvinnaren

Här hittar du en lektionsöversikt för koduppdraget Matvinnaren. Det går självklart lika bra att använda uppdraget på bibliotek, fritids eller för andra typer av barngrupper.

I detta tema finns en introduktionsuppgift för att bekanta sig med variabler och operatorer i Scratch och sedan finns det en uppgift att utgå ifrån när eleverna ska göra sitt uppdrag och skapa egna prototyper i Scratch.  

Använd gärna informationssamlingen Fatta tekniken som ger dig och dina elever vardagsnära förklaringar och exempel till vad datalogiskt tänkande, programmering och kod och digital kompetens innebär. 

Presentation av tema och uppdrag

  • Film med Karma

  • Presentation om matsvinn

  • Diskussionsfrågor om matsvinn 

Räkna på maten

  • Datorfri övning: Matsvinn räkneövning

  • Tilläggsuppgift: Undersök matsvinn på er skola

  • Tilläggsuppgift: Visualisera med digitala verktyg .

Presentation

  • Elevpresentationer av uppdraget i Scratch

  • Frågor till eleverna

Introduktion i Scratch

  • Introduktion i Scratch: Matvinnaren - intro

  • Genomgång av variabler (data) och operatorer 

Uppdraget

  • Datorfri övning för att hitta på idéer till egen prototyp

  • Uppdraget i Scratch: Matvinnaren - uppdrag