Wavedash

Rita Sprajter och bakgrund

Välj eller rita en spelarsprajt, den sprajt som du ska styra. Kopiera sprajten och gör kopian mindre.

Rita två sprajter som är rektanglar som ska vara dina väggar. De ska vara längst ned och längst upp på scenen.

Färga din bakgrund till en färg!

Programmera spelarsprajten

Sätt en startposition och en startriktning.

Programmera att spelarsprajten ska åka uppåt och peka uppåt när mellanslag trycks ned och att den åker ner när du inte trycker in mellanslag.

Programmera att om sprajten rör vid kanterna som du ritat ska meddelandet “Game over” skickas.

Programmera följarsprajten

Den mindre kopian av din spelarsprajt är din följarsprajt. Den ska för alltid skapa kloner. Klonerna ska gå till SpelarSprajten och sedan gå bakåt tills de nuddar väggen och raderas.

Originalet ska gömmas och klonerna ska visas

Programmera fiendesprajten

Välj eller rita en fiendesprajt. Programmera att sprajten alltid ska skapa kloner.

Sätt en startposition för klonerna som är längst till vänster på din scen. Y-axeln ska vara slumpmässigt bestämd inom spannet av din scen.

Programmera en villkorssats i för-alltid loopen som beskriver att om klonen rör vid kanten raderas den. Programmera en likadan villkorssats fast beskriv då att den rör spelarsprajten. Sätt ett “ändra x med 10” block i loopen ovanför villkorssatserna.

Visa originalet och göm klonerna

Variabler

Skapa två variabler vid namn liv och poäng. Sätt startvärden på dessa till 3 för liv och 0 för poäng. Programmera ett nytt script som bestämmer att du får ett poäng för varje sekund som går. Programmera att du förlorar ett liv om fiendesprajten rör vid spelarsprajten.

Skapa en ny variabel, hastighet. Skapa ett nytt script som sätter startvärdet på hastighet till -7. Scriptet ska sedan beskriva att efter 10 sekunder ändras hastighet med -1.

Sätt hastighetsbubblan i “Gå 10 steg” blocket.

Highscore

Skapa en till variabel, Highscore. Programmera en villkorssats i spelarsprajtens för-alltid loop som beskriver om poäng är större än highscore ska highscore sättas till poäng.

Game over

Programmera på din bakgrund att om liv är lika med 0 ska meddelandet “Game over” skickas.

Rita en game over bakgrund och programmera att när meddelandet tas emot växlar bakgrunden till game over bakgrunden. Programmera även att rätt bakgrund dyker upp när spelet startas.

UTMANINGAR

Väggarna

Kan du programmera så att väggarna blir större ju längre du spelar?