Rymdattack
Steg 1
Skapa ett nytt projekt.
Rita en ny bakgrund som är svart med en röd rektangel längst ned.
Lägg till sprajterna “Rocketship” och “Robot” och minska storleken till 50 på båda.
Steg 2
Använd två villkorssatser i en “för alltid” loop som beskriver att när piltangenterna trycks ner ändras x värdet av Rocketship med 13.
Steg 3
Klicka på klädslar och dra rocketship sprajten ner så att mittpunkten är över sprajten. Flytta sprajten så att den är över den röda linjen på scenen.
Rita en ny sprajt. Zooma in så att du ser pixlarna och fyll en ruta som är 6 rutor lång och 2 rutor bred.
Steg 4
Skapa variabeln Ammo. Göm Sprajten och sätt startvärdet på Ammo till 0.
När tangenten mellanslag är nedtryckt ska ditt script kolla om Ammo < 4. Om det är sant ska Ammo ändras med 1 och skapa en klon.
Steg 5
Programmera klonerna till att gå till Rocketship och visas. Repetera ändra y med 10 tills den rör kanten. Utanför repetera-loopen ska du ändra Ammo med -1 och radera klonen.
Steg 6
Skapa två nya variabler: Poäng och Timer. Programmera att Robot-sprajten göms vid start av spelet och sätt sedan variablerna poäng och timer till 0 respektive 60.
Programmera en villkorssats med villkoret timer > 0 och reaktionen skapa en klon av mig själv, ändra timer med -1 och vänta 1 sekunder. Annars ska den stoppa alla script.
Steg 7
Programmera att klonen ska visas och sätt startpositionen till x: slumptal -230 till 230 och y: 140. Programmera två villkorssatser i en för-alltid loop. Den första har villkoret rör vid Sprajt 1 (skottet) och reaktionen ändra poäng med -1 och radera klonen. Den andra har villkoret rör färgen röd eller Rocketship och reaktionen stoppa alla. Ändra y med -4 ska ligga längst ned i loopen.
UTMANINGAR
En till fiende
Kan du programmera en till fiende som bara dyker upp efter halva spelets gång?