Gissa Talet

Nytt projekt

Gå in på pythonlabbet.se eller valfritt pythonverktyg och skapa ett nytt projekt.

Välkomna spelaren

Använd print() för att skriva ut ett välkomstmeddelande till spelaren. Säg vad spelet handlar om och berätta att spelaren har 5 försök att gissa rätt.

Output exempel

Välkommen till Gissa Talet!

Jag tänker på ett nummer mellan 0 och 100. Du har 5 försök att gissa vilket jag tänker på.

Slumpa ett hemligt tal

Implementera slump genom att skriva import random.

Skapa en variabel och spara ett slumpmässigt tal mellan 0 och 100 i det med hjälp av random.randint.

Ändra variabler

Ändra din gamla “Varv” variabel till “Spelare 1 varv” och skapa en ny “Spelare 2 varv” variabel.

Sätt startvärden

Sätt startvärdet för båda dina poängräknare till 0 på mållinje-sprajten.

Få varv

Använd en till villkorssats som beskriver hur varv för spelare 2 ökar.

Vinna

Välj din första sprajt, den som pratar, och programmera två villkorssatser i “för-alltid” loopen under “när jag tar emot kör”. Villkoren ska vara att spelare 1 fick 3 varv eller att spelare 2 fick 3 varv. Reaktionen ska vara att säga vilken spelare som vann!

UTMANINGAR

Varierande hastighet

Kan du programmera så att hastigheten sprajterna har ökas med hur många varv spelaren har?