Gissa Talet
Välkomna spelaren
Använd print() för att skriva ut ett välkomstmeddelande till spelaren. Säg vad spelet handlar om och berätta att spelaren har 5 försök att gissa rätt.
Output exempel
Välkommen till Gissa Talet!
Jag tänker på ett nummer mellan 0 och 100. Du har 5 försök att gissa vilket jag tänker på.
Slumpa ett hemligt tal
Implementera slump genom att skriva import random.
Skapa en variabel och spara ett slumpmässigt tal mellan 0 och 100 i det med hjälp av random.randint.
Ändra variabler
Ändra din gamla “Varv” variabel till “Spelare 1 varv” och skapa en ny “Spelare 2 varv” variabel.
Sätt startvärden
Sätt startvärdet för båda dina poängräknare till 0 på mållinje-sprajten.
Få varv
Använd en till villkorssats som beskriver hur varv för spelare 2 ökar.
Vinna
Välj din första sprajt, den som pratar, och programmera två villkorssatser i “för-alltid” loopen under “när jag tar emot kör”. Villkoren ska vara att spelare 1 fick 3 varv eller att spelare 2 fick 3 varv. Reaktionen ska vara att säga vilken spelare som vann!
UTMANINGAR
Varierande hastighet
Kan du programmera så att hastigheten sprajterna har ökas med hur många varv spelaren har?