Flygande valen
Välj sprajt
Skapa antingen ett eget projekt och rita en egen val som en sprajt eller remixa projekt i länken nedan för att få en val. Gör din sprajts mun färgad i en annan färg om du gör en egen sprajt.
https://scratch.mit.edu/projects/1105896894
Välj eller rita en egen bakgrund.
Styra valen
Välj ett startblock och sätt startpositionen till origo. Placera en villkorssats i en för-alltid loop. Villkoret ska vara beskriva avståndet är större än 10. Reaktionen ska då vara att gå 3 steg och peka mot muspekare.
Poängsprajt
Välj en sprajt som du ska få poäng av att äta upp. Ta fram ett startblock och ett visa block för att visa sprajten när scriptet startas. Du ska loopa att sprajten ska gå 2 steg, rotera ett slumpmässigt valt tal inom spannet -20 till 20 och att den ska studsa vid kanten.
Äta poängsprajten
Använd en villkorssats med ett villkor som beskriver att sprajten rör vid färgen av munnen på din val. Reaktionen ska vara att poängsprajten göms och att meddelandet “poäng” skickas. Efter det ska scriptet vänta i 3 sekunder, sedan gå till en slumpmässig position och visas.
Kopiera sprajten så att du får fyra identiska poängsprajter!
Poäng
Skapa en variabel och döp den till poäng. Starta ett nytt script på Valen där startvärdet på poäng sätts till 0.
Programmera att när Valen tar emot meddelandet “poäng” ska variabeln poäng öka med 1.
Tid
Skapa en ny variabel, tid. Sätt startvärdet till 60 och placera blocket under startvärdet på poäng. Använd en “repetera tills —” block med villkoret Tid är lika med 0 och reaktionen vänta 1 sekund följt av ändra tid med -1.
Vinst
Använd ett säg block, en Poäng bubbla och två sammanfoga block under repetera tills-loopen för att säga hur många poäng spelaren fick. Avsluta med ett “stoppa alla” block.
UTMANINGAR
Svårighetsgrad
Kan du komma på ett sätt att göra spelet svårare? Kanske att det finns flera svårighetsgrader?