Bugrace del 2

Öppna Bugrace projektet

Öppna ditt Bugrace del 1 projekt.

Rita en mållinje

Rita en ny sprajt som är din mållinje. Dra den på din scen till en position där du vill ha den.

Skapa varv

Skapa en variabel och ge den namnet “Varv”.

Startvärde

Använd blocket “sätt Varv till 0” under “när gröna flagga klickas på” på din mållinje-sprajt.

Få Varv

Lägg ett “om — då” block i en “för-alltid” loop. Villkoret beskriver att mållinjen rör vid din spelarsprajt. Reaktionen är att ändra variabeln varv med 1 och sedan vänta i 2 sekunder.

Skicka förlorat

Välj din spelarsprajt och skicka meddelandet “Förlorat” i ditt “om — då” block, över stoppa alla.

Ta emot förlorat

Välj sprajten som frågar om du vill spela. Använd startblocket “när jag tar emot Förlorat” med ett “säg … i 2 sekunder” under.

Säga varv

Ta fram en sammanfoga bubbla och skriv “Snyggt jobbat! Du fick “ i den första bubblan. Ta fram en till sammanfoga bubbla och lägg den i den tomma bubblan. Ta fram Varv bubblan och lägg den i den andra bubblan och skriv “ varv” i den sista bubblan. Lägg i den nya bubblan i säg bubblan så att din sprajt säger hur många varv du fick!