Bugrace del 3

BÖRJA KODA
STEG 1
STEG 2
STEG 3
STEG 4
STEG 5
STEG 6
STEG 7
STEG 8

Öppna Bugrace projektet

Öppna ditt Bugrace del 2 projekt och ta bort allting relaterat till meddelandet “förlorat”.

NÄSTA STEG

Ändra reaktionen

Välj din spelarsprajt och ändra rektionen på villkorssatsen om rör vid färgen till att sprajten ska glida tillbaka till startpositionen i 1 sekund. Lägg även in startriktningen som en reaktion.

NÄSTA STEG

Andra spelaren

Kopiera din spelarsprajt och ändra klädsel på kopian till en ny sprajt. Ändra vilka tangenter som styr kopian så att två spelare kan spela!

NÄSTA STEG

Ändra variabler

Ändra din gamla “Varv” variabel till “Spelare 1 varv” och skapa en ny “Spelare 2 varv” variabel.

NÄSTA STEG

Sätt startvärden

Sätt startvärdet för båda dina poängräknare till 0 på mållinje-sprajten.

NÄSTA STEG

Få varv

Använd en till villkorssats som beskriver hur varv för spelare 2 ökar.

NÄSTA STEG

Vinna

Välj din första sprajt, den som pratar, och programmera två villkorssatser i “för-alltid” loopen under “när jag tar emot kör”. Villkoren ska vara att spelare 1 fick 3 varv eller att spelare 2 fick 3 varv. Reaktionen ska vara att säga vilken spelare som vann!

NÄSTA STEG

UTMANINGAR

Varierande hastighet

Kan du programmera så att hastigheten sprajterna har ökas med hur många varv spelaren har?

FLER ÖVNINGAR