Bugrace del 1

Lägg till Sprajter

Skapa ett nytt projekt och ta bort scratchkatten. Lägg till en sprajt som ska prata.

Rita bakgrunden

Rita en ny bakgrund med en bakgrundsfärg och en bana i en annan färg.

Fråga och svar

Använd blocket “fråga … och vänta” under startblocket “när gröna flaggan klickas på”. Fråga “vill du spela”. Programmera ett “om — då” block med villkoret svar = Ja. Reaktionen ska vara att skicka ett meddelande, “kör”.

Andra svar

Programmera ett nytt “om — då” block med villkoret svar = Nej. Reaktionen ska vara att sprajten ska säga någonting valfritt. Placera “om — då” blocket under det förra.

Programmera ett sista “om — då” block. Ta fram ett “inte —” block och ett “— eller —” block för att beskriva villkoret inte svar = Nej eller svar = ja. Reaktionen är att sprajten ska säga att den bara förstår ja eller nej.

Startposition

Välj en till sprajt som du ska styra. Använd startblocket “när gröna flaggan klickas på” och bestäm en startriktning och en startposition som är längs din bana med blocken “peka i ritkning …” och “gå till x:… y:…”.

Köra

Välj startblocket “när jag tar emot Kör”. Använd ett “gå 10 steg” block i en för-alltid loop. Ändra hur många steg sprajten ska gå ta till någonting du tycker är bra!

Styra

Använd två “när tangenten … trycks ned” block. Klicka på listrutan och bestäm den ena till vänsterpil och den andra till högerpil. Under båda blocken ska “rotera 15 grader” blocket ligga, men se till så att de roterar åt rätt håll.

Förlora

Programmera ett “om — då” block i din för-alltid loop under “när gröna flaggan klickas på”. Villkoret ska vara att sprajten rör vid din bakgrundsfärg och reaktionen ska vara att stoppa alla.

Kodordet:

Bertil är bäst