Uppdrag 4: Marslandningen
Din uppgift är att ta reda på när på dygnet det är störst chans att lyckas landa på Mars utan att krocka med en asteroid, med hjälp av en simulator.
Rymduppgift
Vad vet du om månen och Mars?
Vi närmar oss slutdestinationen för vår resa - Mars. Börja med att läsa Kapitel 4 i Leia och björndjuren knäcker Rymdkoden - elevmaterial.
Att åka till Mars är varken enkelt eller ofarligt. För att lyckas med detta uppdrag ska du först förbereda dig genom att undersöka hur andra rymdresor har gått till. Det är även viktigt att ta reda på vilka hinder som kan finnas på vägen till din destination.
Alla svar hittar du i kapitel 4 i berättelsen.
Frågor att besvara
Berätta om när människan landade på månen år 1969 – hur gick det till?
Mars har två månar, vad heter de?
Varför finns det så bra kartor över Mars?
Kluringen
Vilken av planeterna i solsystemet skulle du helst vilja bo på? Du får inte välja jorden. Förklara varför du valt just den planeten. Förklara också vad som är bra och vad som är dåligt med den planet du valt att bo på.
Koduppgift
Koda en simulator för Marslandingen
Programmera en simulator som testar när det är minst risk att krocka med asteroider.
Matteuppgift
Vilken tidpunkt är bäst att landa på Mars?
Dags att analysera dina resultat från koduppgiften och bestäm vilken tid du ska landa på Mars.
Att åka till Mars är varken enkelt eller helt ofarligt. För att lyckas gäller det att förbereda sig väl. Du har precis fått reda på att det kan spela en stor roll när på dygnet du väljer att försöka landa på Mars från månen. Stora asteroidbälten rör sig nämligen ute i rymden lite olika beroende på vilken tid på dygnet du väljer att åka! Som tur är har du och björndjuren skapat ett program som simulerar, alltså testar genom ett datorprogram, hur stor chansen är att man krockar med asteroider under tre olika klockslag.
Din uppgift är nu att ta reda på när på dygnet det är störst chans att lyckas landa på månen utan att krocka med en asteroid.
Nedan finns det tre länkar som leder till matteuppgifterna. Skillnaden på materialet är svårighetsgraden - kolla med din lärare vilken av uppgifterna som du ska göra!