Plast - var med och gör skillnad!

Plast är ett entreprenöriellt skolmaterial framtaget för att elever ska få jobba ämnesövergripande, läroplanskopplat med kod och de globala målen.

Här får eleverna ta reda på fakta om ämnet plast och undersöka hur det påverkar vår jord. Eleverna utforskar hur det ser ut i egna kommunen och lär sig mer om cirkulär ekonomi.

För att komma fram till målet med temat behöver eleverna testa att programmera Plastsamlaren och sedan skissa på idéer och prototyper som kan leda till förbättring och minska andelen plast i naturen.

Skoltemat Plast innehåller:

  • Programmeringsuppgiften Plastsamlaren 

  • Lektionsförslag och övningar där eleverna lär sig om plast, de globala målen och cirkulär ekonomi. 

  • Uppgift att skissa på en uppfinning/en prototyp som minskar mängden plast i naturen. 

  • Övningar där eleverna övar på att ge och få feedback

Behöver ni stöd eller inspiration?

Hjälp av kodcoach

Kodcentrum erbjuder klasser möjlighet att få stöd i programmeringen av våra volontärer. Fyll i formuläret så kontaktar vi dig och planerar in datum. Tänk på att vara ute i god tid.

Fråga experter om plats och cirkulär ekonomi:

Vid anmälan kan ni också anmäla ert intresse för ett webbinarium där mellanstadieklasser får lära sig mer om ämnet och ställa frågor.

Elevmaterial

Vid anmälan skickar vi ut elevblad i PDF-format, färdigt att skriva ut.

Lektioner och lärarmaterial

Lärarhandledning

Lektionsupplägg och översikt