Sagolabyrinten
Berätta med hjälp av kod
Sagolabyrinten är ett skolmaterial där sagan och teknikens värld möts. Här får eleverna planera en saga, koda en Sagolabyrint och sedan skriva sina egna sagor. Eleverna använder sin fantasi och övar skrivande samtidigt som de också faktiskt testar på arbetet som spelutvecklare.
Det går självklart lika bra att använda uppdraget på bibliotek, fritids eller för andra typer av barngrupper.
I materialet ingår:
Lärarehandledning komplett med video där vi går igenom Scratch och kodövningen Labyrinten.
Instruktioner och frågeställningar till eleverna i nedladdningsbar PDF.
Steg-för-steg-guide för hur de kodar labyrinten.
Mål med temat
Att programmera och designa sin egen labyrint
Att testa, felsöka och ge feedback
Att se sambandet mellan olika typer av berättande
Att planera sitt berättande
Att skriva en saga med sagoingredienser
Utrustning som krävs
Dator (ej surfplatta)
Scratchkonton (gruppkonto eller egna konton för barnen)
Koppling till läroplanen
I årskurs 4-6
Teknik åk. 4–6
Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar
Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.
Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning.
Dokumentation i form av skisser med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt fysiska eller digitala modeller.
Texter
Texter som kombinerar ord, bild och ljud samt texter i digitala miljöer. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.
Läsa och skriva
Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
Bearbetning av egna och gemensamma texter till innehåll och form. Att ge och ta emot respons på texter.
Svenska-ur centralt innehåll
"Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur man formulerar egna åsikter och tankar i olika slags texter och genom skilda medier. Undervisningen ska även syfta till att eleverna utvecklar förmågan att skapa och bearbeta texter, enskilt och tillsammans med andra. Eleverna ska ges möjlighet att kommunicera i digitala miljöer med interaktiva och föränderliga texter. Eleverna ska även stimuleras till att uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer.”
Lektioner