Rymdhunden

Välj bakgrund och sprajt

Skapa ett nytt projekt och ge den ett namn. Radera Scratch katten och välj sprajten “Dot” och bakgrunden “Blue sky”

Styr din Dot

Välj startblocket “när gröna flaggan klickas på” och sätt startpositionen till x:0 y:0. Programmera att sprajten ska peka mot muspekaren och gå 5 steg i en för-alltid loop.

Poängsprajt

Välj sprajten “Star”. Sprajten ska också ha sin startposition i mitten av skärmen. Lägg ett “om — då” block i en för-alltid loop. Villkoret ska vara “rör vid Dot” med reaktionen “gå till slumpmässig position”.

Skapa en variabel som heter Poäng. Lägg till att du ska få ett poäng varje gång Star rör vid Dot.

Ny Bakgrund

Klicka på bakgrunden och använd startblocket “när gröna flaggan klickas på” tillsammans med “sätt poäng till 0” och “växla bakgrund till Blue Sky”.

Välj en ny bakgrund, “Space”.

Lägg till en villkorssats i en för-alltid loop. Villkoret ska bestå av en Poäng bubbla och lika med (=) och ska beskriva poäng = 5. Reaktionen ska vara att växla bakgrund till Space.

Fiende

Välj en ny sprajt, “Robot”. Programmera att när gröna flaggan klickas på ska sprajten gömmas. Använd startblocket “när bakgrunden växlar till Space” och sätt startpositionen till x:0, y:0. Visa sprajten och programmera att den för alltid ska glida 2 sekunder till Star.

Klicka på Star och kopiera det “om — då” block du gjort. Lägg det under din första villkorssats, i för-alltid loopen. Ändra villkoret till “rör vid Robot” och ändra hur mycket variabeln poäng ändras till -3.

Förlust

Rita en game over bakgrund. Klicka på scen och lägg till ett nytt “om — då” block i för-alltid loopen. Villkoret ska beskriva att poäng är mindre än 0 och reaktionen ska då vara att växla till din nya game over bakgrund och “stoppa alla”

UTMANINGAR

Göm och visa poäng

Kan du komma på något sätt du kan gömma variabeln poäng när du förlorar och sen visa den när spelet börjar?

Fixa buggen

Om du spelar spelet och inte rör på muspekaren kommer Dot att snurra runt. Kan du komma på något sätt att lösa denna bugg?