Labyrinten

BÖRJA KODA
STEG 1
STEG 2
STEG 3
STEG 4
STEG 5
STEG 6
STEG 7
STEG 8

Skapa ett projekt

Skapa ett nytt projekt och namnge det.

NÄSTA STEG

Rita din Labyrint

Välj en bakgrundsfärg och färglägg hela bakgrunden. Rita sedan din labyrint i en annan färg! Rita även en cirkel i en ny färg, detta är din mållinje.

NÄSTA STEG

Sprajten

Välj en ny sprajt som du ska spela som! Använd fyra av startblocket “när tangenten — trycks ned” och blocken “ändra y med ..” och “‘ändra x med …” för att styra din sprajt.

NÄSTA STEG

Sätt startposition

Välj startblocket “när gröna flaggan klickas på” för att programmera en startposition.

NÄSTA STEG

Vinst

Använd en för-alltid loop under din startposition och lägg in ett “om — då” block. Villkoret ska vara att sprajten rör vid färgen på din mållinje. Reaktionen ska vara “säg Jag vann! i 2 sekunder” följt av “stoppa alla”

NÄSTA STEG

Förlust

Välj ett till “om — då” block med villkoret rör vid färgen av din labyrint. Reaktionen ska vara “säg Game over! i 2 sekunder” följt av “stoppa alla”

NÄSTA STEG

Utmaningar

Fiende

Kan du programmera en fiende som blockerar en del av din labyrint? Om din sprajt rör fienden ska det resultera i en förlust.

NÄSTA STEG

En till labyrint

Kan du programmera att när du når mållinjen dyker en ny bakgrund upp?

FLER ÖVNINGAR