Fånga äpplen

BÖRJA KODA
STEG 1
STEG 2
STEG 3
STEG 4
STEG 5
STEG 6
STEG 7
STEG 8

Spelarsprajten

Välj en spelarsprajt, den sprajt som du ska styra. Sätt en startposition längst ned i mitten av skärmen. Programmera att x-värdet på sprajten för alltid ska alltid vara x-värdet av din mus.

Välj en valfri bakgrund.

NÄSTA STEG

Skapa kloner

Välj sprajten “Apple”. Programmera ett script som säger att det för alltid ska skapar kloner av sprajten och sedan vänta i ett slumpmässigt tal mellan 0.4 till 1.

NÄSTA STEG

Programmera klonerna

Använd klonernas startblock och sätt en startposition. X värdet ska vara slumpmässigt valt inom spannet för scenen. Y värdet ska vara så högt det kan utan att nudda taket av scenen.

Programmera att klonerna för-alltid ska åka neråt.

Göm originalet och visa klonerna

NÄSTA STEG

Rör vid

Programmera en villkorssats i för-alltid loopen som beskriver att om klonen rör vid kanten raderas den. Programmera en likadan villkorssats fast beskriv då att den rör spelarsprajten.

NÄSTA STEG

Variablerna liv och poäng

Skapa två variabler vid namn liv och poäng. Sätt startvärden på dessa till 3 för liv och 0 för poäng. När klonen rör vid kanten ska liv minska med -1 och när klonen rör vid spelarsprajten ska poäng öka med 1.

NÄSTA STEG

Varierande hastighet

Skapa en ny variabel, hastighet. Skapa ett nytt script som sätter startvärdet på hastighet till -7. Scriptet ska sedan beskriva att efter 10 sekunder ändras hastighet med -1.

Sätt hastighetsbubblan i “Gå 10 steg” blocket.

NÄSTA STEG

Game over

Programmera att om liv är lika med 0 ska meddelandet “Game over” skickas och alla script ska stoppas. Rita en Game over sprajt och programmera att den visas när den tar emot meddelandet “Game over”

NÄSTA STEG

UTMANINGAR

Highscore

Kan du programmera så att spelet sparar ditt highscore?

KODORD
FLER ÖVNINGAR

Kodord

Äpplen är gott