Hoppspel
Sprajter
Välj två valfria sprajter och en bakgrund.
Hoppa
Sätt en startposition för din spelarsprajt som är långt till vänster.
Programmera att din spelarsprajt kan hoppa när du trycker på en tangent.
Kloner
Skapa kloner av din andra sprajt, fiendesprajeten. Klonerna ska skapas hela tiden med en paus på ett slumptal inom spannet 0.6 till 1.4 sekunder.
Programmera klonerna
Använd klonernas startblock och sätt en startposition till höger av skärmen. Programmera att klonerna konstant ska åka mot spelarsprajten.
Göm originalet och visa klonerna.
Radera klonerna
Programmera två villkorssatser. Den första ska beskriva att om klonen rör kanten ska klonen raderas och den andra beskriver att om klonen rör vid spelarsprajten ska klonen raderas.
Liv och Poäng
Skapa två nya variabler, liv och poäng. Sätt startvärden för dessa variabler.
Ändra poäng med 1 när klonen rör kanten och liv med -1 när klonen rör spelarsprajten.
Game over
Programmera att om liv är lika med 0 ska spelet avslutas.
UTMANINGAR
Varierande hastighet
Kan du programmera så att klonernas hastighet ökas ju mer du spelar?