Hoppspel

BÖRJA KODA
STEG 1
STEG 2
STEG 3
STEG 4
STEG 5
STEG 6
STEG 7
STEG 8

Sprajter

Välj två valfria sprajter och en bakgrund.

NÄSTA STEG

Hoppa

Sätt en startposition för din spelarsprajt som är långt till vänster.

Programmera att din spelarsprajt kan hoppa när du trycker på en tangent.

NÄSTA STEG

Kloner

Skapa kloner av din andra sprajt, fiendesprajeten. Klonerna ska skapas hela tiden med en paus på ett slumptal inom spannet 0.6 till 1.4 sekunder.

NÄSTA STEG

Programmera klonerna

Använd klonernas startblock och sätt en startposition till höger av skärmen. Programmera att klonerna konstant ska åka mot spelarsprajten.

Göm originalet och visa klonerna.

NÄSTA STEG

Radera klonerna

Programmera två villkorssatser. Den första ska beskriva att om klonen rör kanten ska klonen raderas och den andra beskriver att om klonen rör vid spelarsprajten ska klonen raderas.

NÄSTA STEG

Liv och Poäng

Skapa två nya variabler, liv och poäng. Sätt startvärden för dessa variabler.

Ändra poäng med 1 när klonen rör kanten och liv med -1 när klonen rör spelarsprajten.

NÄSTA STEG

Game over

Programmera att om liv är lika med 0 ska spelet avslutas.

NÄSTA STEG

UTMANINGAR

Varierande hastighet

Kan du programmera så att klonernas hastighet ökas ju mer du spelar?

FLER ÖVNINGAR