Lektion 2
Caesarchiffer
Syfte: Att lösa ett Caesarchiffer.
Så går lektionen till
Använd presentation - PDF lektion 2
1. Repetera och diskutera begreppen
Repetera förra lektionens ord och begrepp, och prata helt kort om hur Rövarspråket fungerade.
Visa den nya filmen som ni fick när ni skrev in förra lektionens lösenord på webben. Den visar ett nytt krypterat ord. Det är ledtråden till denna lektions utmaning.
Fråga om någon elev känner till Caesarchiffer och vet hur det fungerar. Om någon gör det så be att eleven inte avslöjar något, utan att hen låter andra få tid att klura.
2. Berätta bakgrunden
Berätta för eleverna om vem Julius Caesar var och när han levde.
Låt eleverna kort diskutera om de fortfarande tror att meddelanden krypteras i dag och om de känner till något tillfälle när kryptering av använts.
3. Lös krypterade meddelanden
Para ihop eleverna två och två.
Dela ut uppgiften Caesar krypteringen (Här gömmer sig något…).
Dela ut ledtrådarna allt eftersom grupperna behöver en ledtråd till.
Ledtråd 1 är utmanande.
Ledtråd 2 är klurig.
Ledtråd 3 är lätt.
Ledtråd 4 är facit.
Rätt svar är LURIGT.
4. Skriv ett hemligt meddelande
Låt eleverna prova på att skriva egna hemliga meddelande till klassen eller till läraren med hjälp av Caesarchiffret och kodnyckeln -5.
5. Testa ert lösenord
Lös den sista uppgiften på ppt:n. Låt de elever som vill säga vad de har kommit fram till att lösenordet är. Enas om ett eller flera som ni vill testa.
Skriv in lösenordet på webben för att se om ni hade rätt! Länk till webbsidan finner du i pdf för presentation för Lektion 2. Om du skriver in rätt lösenord så kommer en ny film med hackaren. Du kan välja att vänta med att visa filmen till nästa arbetspass.
Rätt lösenord är: surströmming
6. Sammanfatta och reflektera
Avsluta lektionen med att sammanfatta vad eleverna har lärt sig och låt dem reflektera över hur de kan använda kunskaperna i sin vardag.
Centrala ord och begrepp
Caesarchiffer
Förskjutningschiffer
Material
Arbetsblad Caesarchiffer – klippt i fyra delar
Bokstavssnurra – klippt och sammanfogad med en påsnit
PDF - Presentation Lektion 2
Lärardator med uppkoppling
Presentationsskärm
Papper och penna till eleverna
Du hittar allt nedladdningsbart material på lektionsöversikten
Förbered innan lektionen
Kopiera upp arbetsblad i sådan mängd att eleverna kan arbeta två och två och att varje grupp får en uppsättning av de utklippta delarna: uppgiften och 3 ledtrådar, samt en bokstavssnurra.
Julius Caesar
Julius Caesar var en viktig person i det gamla Rom för över 2000 år sedan. Han var både en general och en politisk ledare som hjälpte till att göra Rom ännu större och mäktigare. Han var så inflytelserik att hans namn "Caesar" senare användes som en titel för andra ledare, som de romerska kejsarna.
Caesarchiffer är en enkel metod som Julius Caesar faktiskt använde för att skicka hemliga meddelanden till sina soldater. Om någon annan än den som skulle ta emot meddelandet fick tag på det, skulle de inte förstå vad som stod, för texten var "kodad".
Eftersom Julius Caesar använde den här metoden för att hemlighålla sina meddelanden under sina krig, har vi döpt chiffret efter honom! Så när du hör talas om Caesarschiffer, vet du att det är en gammal kodmetod som den kända romaren Julius Caesar använde.
Caesarchiffer
Man tar varje bokstav i meddelandet och flyttar den några steg framåt i alfabetet. Till exempel om du har ett meddelande som börjar med bokstaven A och du flyttar den tre steg framåt, blir det ett D. Så hela meddelandet blir förvandlat till något annat. Bara de som vet "nyckeln", alltså hur många steg framåt man ska flytta bokstäverna, kan förstå vad som står.