40-60 min

En verklig hjälte

Vem är hjälten i din berättelse? Vilka egenskaper, styrkor och svagheter, ska din hjälte ha? Och om du själv fick bli en hjälte – hur skulle du vilja vara då?

En berättelse har ofta någon slags hjälte. Vare sig berättelsen är en bok, en film eller ett spel så finns det ofta någon (eller något) som du som läsare, tittare eller spelare vill heja på. Hjälten kan vara du själv, din mormor, en historisk person eller helt påhittad karaktär!

Det här är en övning i karaktärsdesign, som det kallas när du ska bestämma en karaktärs utseende, egenskaper, styrkor och svagheter - i det här fallet din hjältes.

Instruktioner för handledare

Låt deltagarna göra karaktärsbeskrivning av en verklig hjälte - från historien, din vardag eller som de har hört om på nyheterna! Använd Min hjälte-mallen och låt deltagarna svara på frågorna utifrån vad de vet, kan ta reda på eller om de själva får hitta på vad de tycker passar in på personen.

Välj att arbeta med något av följande teman:

  • Historisk hjälte: Känner du till någon person från historien som du tycker gjorde något bra i sin tid, som besegrade en motståndare eller löste ett stort problem och som hjälpte andra människor eller uppnådde något annat viktigt mål?

  • Vardagshjälte: Har du någon hjälte i din familjen, en kompis som du tycker är en hjälte eller någon annan i din närhet som har löst ett problem eller hjälpt andra?

  • Nyhetshjälte: Kan du komma på någon hjälte som du har läst om eller sett på tv-nyheterna om? Någon i din omvärld som du tycker har gjort något bra, löst ett stort problem och hjälpt andra?

Den här övningen behöver förberedas och deltagarna behöver få tid att fundera på en hjälte, till exempel som ett medskick att göra hemma inför övningen. Du kan välja att göra den som en gruppövning eller eget arbete.

Gör så här

Bestäm om övningen ska göras i grupp eller på egen hand. Deltagarna ska i förhand ha fått bestämma sig för en hjälte och göra den research som de behöver för att kunna svara på frågorna.

  1. Låt alla deltagare berätta vem de har valt som hjälte och varför.

  2. Dela ut Min hjälte-mallen och pennor och instruera deltagarna till att fylla i sidan som om det vore en "Mina vänner"-bok och att det är hjälten som de har valt ut som svarar på frågorna.

  3. Deltagarna får även rita sin hjälte i bildrutan på mallen. Den här bilden är bara en skiss, senare kan de göra mer utarbetade bilder analogt eller digitalt för att använda till sina berättelser eller spel.

  4. Låt deltagarna presentera hjältens karaktärsdrag för varandra, med hjälp av mallen.

  5. Diskutera hur en berättelse om hjälten skulle kunna se ut. Utgå från den röda tråden: Vem, Var, Vad, Hur, Mål?

NERLADDNINGS MATERIAL

Min hjälte-mall (interaktiv pdf) att skriva ut eller använda digitalt

MATERIAL SOM BEHÖVS

• Beroende på tema använd historieböcker, nyhetsartiklar eller annat inspirationsmaterial

• Penna