Äventyr med X och Y

Vad skulle ditt spel handla om det utspelade sig ute i verkligheten, som Pokémon GO?

Temat Äventyr med X och Y handlar om platsbaserade spel och att styra spel med koordinatsystem. Platsbaserade spel är spel som använder gps:ens koordinatsystem för att styra vad som händer i spelet och vad du som spelare kan göra. Ett exempel på ett sådant spel är Pokemon Go. 

Själva uppdraget får eleverna direkt när de tittar på videon från  iGotcha Studios, spelföretaget som själva skapar platsbaserade spel. 

Uppdraget i temat “ Äventyr med X och Y” går ut på att ta fram en prototyp till ett platsbaserat spel, det vill säga en enklare testversion av spelet. Istället för att styra med GPS:ens koordinater kommer eleverna att styra sina spel med koordinatsystemet som finns i programmeringsverktyget Scratch. Vad vill du ska hända på en specifik plats? Hur ska ditt spel se ut? Du kommer till en särskild plats, vad ska hända? Ska du bygga något? Ska du få något? Hitta på själv, det är din fantasi som styr! 

Lektionsöversikt

En översikt över lektioner/ tillfällen för uppdraget.