Lektion 2: Koordinater och kod
Förberedelser
Elevdatorer behövs inte.
Presentationsdator och storskärm kopplat till nätverk behövs.
Förbered material till en av de datalogiska lekarna:
Skattjakt
Prick till prickLäs om koordinatsystem nedan.
1. Presentation om koordinatsystem
Påminn eleverna om frågan från förra lektionen: Hur tror du att spelet kan "känna av" var någonstans spelaren befinner sig, när du spelar med din mobil i den verkliga världen?
Gör en presentation för klassen, utifrån hur mycket de redan känner till om koordinatsystem. Berätta om koordinatsystem inom matematiken men också hur koordinatsystem används till vardags t ex för GPS:er, och hur koordinatsystem används vid programmering som t ex i Scratch.
Koppla koordinatsystem till platsbaserade spel och förklara hur koordinaterna kan användas för att programmera vad som ska hända vid en given plats i spelet. Du hittar information kring detta nedan:
2. Datalogisk lek med koordinater
Välj en av lekarna och följ instruktionen för att göra den med eleverna:
Skattjakt – en variant av Sänka skepp där det gäller att hitta och gräva upp gömda skatter i koordinatsystemet.
Prick till prick – rita ut koordinater och gissa vad bilden ska föreställa, eller hitta på din egen Prick-till-prick i koordinatsystemet.