Koda som lärare
Så här kommer du som lärare igång att koda med dina elever i klassrummet.
Är du nybörjare i programmering och vill lära dig att koda i Scratch? Kodboken gör det lätt att utforska programmering med barn – vad det kan användas till och grunderna för att börja koda!
Här hittar du information om hur du kommer igång med programmering. Det finns videotutorials, instruktioner och tips för att komma igång med programmering i olika verksamheter.
Olika verksamheter har olika förutsättningar. Här har vi samlat information, råd och tips för olika verksamheter, för att det ska gå så lätt och smidigt som möjligt att börja programmera med barn.
I många av våra övningar programmerar vi i blockprogrammeringsverktyget Scratch. Om du ska programmera med en grupp barn kan det vara bra att starta ett grupp-/lärarkonto. För att barnen ska kunna spara sina uppgifter behöver de skapa ett konto. Läs våra introduktioner inom respektive område innan ni startar en aktivitet. Scratch är gratis att använda och finns på svenska.
Du behöver inte ha några förkunskaper för att börja programmera i Scratch tillsammans med barn. Det du behöver är en dos nyfikenhet och lite tålamod. Det är enkelt och roligt att använda Scratch, och våra guider är till för att göra det ännu enklare att komma igång.
För att kunna följa och administrera barnens arbete när de programmerar finns det grupp-/lärarkonton i Scratch. Det gör också att eleverna inte behöver upprätta egna konton (vilket kräver en mejladress). Här går vi igenom hur du startar ett gruppkonto.
En studio gör att ni, när ni arbetar i med en barngrupp, kan visa upp allas projekt. Det underlättar också om barnen ska testa varandras spel, berättelser eller program. Det underlättar med andra ord presentation av barnens skapande.
Introduktionsuppgifter för blockprogrammering i verktyget Scratch som visar vanligt förekommande kombinationer och algoritmer. Vi har också satt ihop en ordlista med vanligt förekommande termer.