Tema
Spelstudion
Ge eleverna möjlighet att arbeta som en spelstudio – från idé till prototyp. Med fokus på problemlösning, samarbete och kreativitet får de träna entreprenöriellt lärande genom att skapa ett enklare dataspel.
Materialet innehåller elevhandledningar, lärarstöd och inspelningar för att underlätta genomförandet i klassrummet.
Projektets huvudpunkter
Hur funkar en spelstudio?
Rollen som Speldesigner
Rollen som Game Artist
Rollen som Programmerare
Den här kursen tar eleverna genom hela processen av spelutveckling – från att komma på en spelidé, designa grafik och mekanik, till att programmera och testa sitt spel.
Mål
Få en inblick i hur spel skapas och fungerar i spelbranschen.
Utforska de olika rollerna och delarna inom spelutveckling, från idé till färdig produkt.
Förstå grunderna i programmering och hur det används för att skapa spel.
Lära sig att använda logik och problemlösning för att skriva kod.
Den här kursen ger eleverna en kreativ och lärorik upplevelse där de får utveckla både tekniska och problemlösningsförmågor. Genom att arbeta med strukturerade mallar får de en tydlig och inspirerande väg genom hela spelutvecklingsprocessen!
Mål med temat
I denna kurs får eleverna lära sig spelutvecklingens grunder – från idé och design till programmering och testning. Genom kreativt arbete och samarbete utvecklar de problemlösningsförmåga, logiskt tänkande och digital kompetens.
Utrustning som krävs
Datorer – En dator per elev eller par.
Mus och tangentbord – Underlättar arbetet i Scratch.
Internetuppkoppling – För att använda Scratch online. (Alternativt kan Scratch laddas ner för offline-användning.)
Projektor/skärm – För genomgångar och instruktioner.
Papper och pennor – För idéutveckling och skisser i Idéfabriksmallen och Konstfabriksmallen.
Globala mål
Den här kursen främjar hållbar utbildning och innovation (mål 4 & 9) genom att ge barn digitala färdigheter och en förståelse för teknikens möjligheter. Samarbete och problemlösning stärker även mål 17 – partnerskap för att uppnå mål.
Låt eleverna skapa framtidens spel och bli digitala innovatörer!
Koppling till läroplanen
Teknik åk. 4–6
Hur digitala verktyg och programmering kan användas för att skapa interaktiva lösningar.
Grundläggande programmering och problemlösning genom spelutveckling.
Biologi åk 4–6
Natur och ekosystem som inspiration för spelens världar och uppdrag.
Digitala simuleringar av djur, växter och kretslopp.
Geografi åk 4–6
Skapa spelvärldar inspirerade av olika miljöer och platser på jorden.
Samhällskunskap åk. 4–6
-Skapa berättelser i spel som utforskar olika samhällsfrågor.
Svenska-ur centralt innehåll
-Skriva och strukturera instruktioner och berättelser (exempelvis spelberättelser och dialoger).
-Samtala och presentera idéer muntligt, t.ex. pitcha sitt spel eller ge feedback.
-Tolka och förstå olika typer av texter och instruktioner, exempelvis i kod eller spelbeskrivningar.
-
-
Lektioner