Del 1

Starta spelstudion

Förberedelse

Dator kopplad till storskärm

Genomförande

1. Introducera temat och uppdraget

Berätta för eleverna att de ska arbeta som en spelstudio. Varje grupp kommer att få ta fram en egen spelidé, utforska olika roller inom spelutveckling och till slut skapa en spelprototyp i Scratch. Förklara att arbetet handlar om att samarbeta, vara kreativa och testa idéer – precis som riktiga spelutvecklare.

2. Visa introduktionsfilmen

Visa en kort introduktionsfilmen eller presentation om den svenska dataspelsindustrin.

Diskutera i klassen:

  • Vad är ett dataspel?

  • Vad vet ni om spelstudior och spelutveckling?

  • Vilka spel gillar ni att spela och varför?

2. Visa filmen “Möte med en spelutvecklare” (slide 8)

Utforska de olika rollerna inom en spelstudio och diskutera vad som behövs för att skapa ett spel.

Diskutera i klassen:

  • Vilken roll verkar mest intressant?

MATERIAL

• PowerPoint “Spelstudion” slide 1-8

CENTRALA ORD OCH BEGREPP

• Spelstudio

• Prototyp