Rymdattack – Micro:bit styrkontroll
Svårighetsgrad
Svårighetsgrad
1
2
3
4
I denna uppgift kommer du att få ändra i ditt skapade Rymdattack spel så att rymdskeppet
styrs och att du skjuter skott med hjälp av en micro:bit som handkontroll.
Om du aldrig har jobbat med micro:bit i Scratch förut, ta en titt på micro:bit uppvärmingsuppgiften först!
Den här uppgiften bygger på att du redan har skapat ett Rymdattack spel innan som du nu kan koppla till en micro:bit. Om du inte har ett färdigt Rymdattack spel, kan du använda dig av vårt exempelprojekt av Rymdattack nedan:
Nu kommer projektet öppnas i Scratch studion.
Det är viktigt att du remixar och får ditt nya projekt så du inte fortsätter på ett gammalt projekt! Annars sparas inte det du skapar till din Scratch-profil.
De här instruktionerna förutsätter att du har installerat din micro:bit med de nödvändiga grejorna så att Scratch kan prata med din micro:bit. Om du inte har gjort det - ta en titt på uppvärmingsuppgiften om hur man installerar.
Nu ska du lägga till nya micro:bit block i Scratch, som du sen kan koda med:
Nu kommer Scratch att automatiskt försöka hitta och ansluta till din micro:bit.
Nu har du fått en ny kategori med kodblock för micro:bit nere till vänster i listan med kodblock. Kodblocken kan användas som vanligt för att koda tillsammans med andra block i Scratch.
Nu är det dags att få rymdskeppet att förflytta sig med hjälp av micro:bit som handkontroll. Istället för att styra rymdskeppets rörelser med vänster och höger piltangent på datorn ska den styras genom att luta micro:biten åt höger och vänster. Gör såhar:
Gå till koden för rymdskeppet i Scratch.
Hitta för alltid-loopen som styr rymdskeppets rörelse. Den bör se ut ungefär som i bilden nedan.
Micro:biten kan känna av om du lutar på den och i vilken riktigt du lutar den. Här ska vi använda oss av lutningen till vänster som kan vara 0, mindre än 0 (<0) eller större än noll (>0).
Värdet på lutningen illustreras i denna bild (där 0 är antal grader på lutningen):
Det här ska vi nu använda för att förflytta rymdskeppet i spelet. Gör såhär:
Dra in ett block ändra x med "10" och lägg den innanför för alltid-loopen.
I stället för värdet 10 drar du in ett block from micro:bit kategorin som heter luta riktning "vänster"
Testa spelet! Kan du styra rymdskeppet genom att luta på micro:biten?
Om du gjort som instruktionerna ovan kommer troligtvis rymdskeppet att röra på sig för fort. Det kan vi fixa genom att skala ner lutningen.
Här använder vi oss av en operator för att göra förändringen i x mindre!
Testa spelet igen! Rör sig rymdskeppet lagomt snabbt?
Nu ska du få koda så att du också kan skjuta iväg skott med micro:bit.
Gå till koden för skottet
Dra in ett block om knapp "A" trycks ned till kodytan.
Flytta all kod som är under blocket när "mellanslag" tangenten trycks ned till micro:bit blocket.
Testa spelet! Kan du skjuta med A-knappen på micro:bit?
Grattis, nu har du kopplat ihop dit spel med en handkontroll. Nu kan du spela ditt Rymdattack spel precis som om det vore en xBox eller en Playstation.