Lektion 2 - Caesarchiffer
40 minuter
Syfte: Att lösa ett Caesarchiffer.
Så här går lektionen till
Använd presentation - PDF lektion 2
1. Repetera och diskutera begreppen
Repetera förra lektionens ord och begrepp, och prata helt kort om hur Rövarspråket fungerade.
Visa den nya filmen som ni fick när ni skrev in förra lektionens lösenord på webben. Den visar ett nytt krypterat ord. Det är ledtråden till denna lektions utmaning.
Fråga om någon elev känner till Caesarchiffer och vet hur det fungerar. Om någon gör det så be att eleven inte avslöjar något, utan att hen låter andra få tid att klura.
2. Berätta bakgrunden
Berätta för eleverna om vem Julius Caesar var och när han levde.
Låt eleverna kort diskutera om de fortfarande tror att meddelanden krypteras i dag och om de känner till något tillfälle när kryptering av använts.
3. Lös krypterade meddelanden
Para ihop eleverna två och två.
Dela ut uppgiften Caesar krypteringen (Här gömmer sig något…).
Dela ut ledtrådarna allt eftersom grupperna behöver en ledtråd till.
Ledtråd 1 är utmanande.
Ledtråd 2 är klurig.
Ledtråd 3 är lätt.
Ledtråd 4 är facit.
Rätt svar är LURIGT.
4. Skriv ett hemligt meddelande
Låt eleverna prova på att skriva egna hemliga meddelande till klassen eller till läraren med hjälp av Caesarchiffret och kodnyckeln -5.
5. Testa ert lösenord
Lös den sista uppgiften på ppt:n. Låt de elever som vill säga vad de har kommit fram till att lösenordet är. Enas om ett eller flera som ni vill testa.
Skriv in lösenordet på webben för att se om ni hade rätt! Länk till webbsidan finner du i pdf för presentation för Lektion 2. Om du skriver in rätt lösenord så kommer en ny film med hackaren. Du kan välja att vänta med att visa filmen till nästa arbetspass.
Rätt lösenord är: surströmming
6. Sammanfatta och reflektera
Avsluta lektionen med att sammanfatta vad eleverna har lärt sig och låt dem reflektera över hur de kan använda kunskaperna i sin vardag.