Lektion 3 - Vigenère-chiffer

40 minuter

Syfte: Att lösa Vigenère chiffer.

Så här går lektionen till

Använd presentation - PDF lektion 3

1. Repetera och diskutera begreppen

  • Repetera förra lektionens ord och begrepp, och prata helt kort om hur Caesarchiffer fungerar.

  • Visa filmen som ni fick tillgång till när ni löste förra lektionens lösenord på webben. Filmen visar ett nytt krypterat ord. Det är ledtråden till denna lektions utmaning.

  • Fråga om någon elev känner till Vigènerechiffer och vet hur det fungerar. Om någon gör det så be att eleven inte avslöjar något, utan att hen låter andra få tid att klura.

2. Berätta bakgrunden

  • Berätta för eleverna om vem Blaise de Vigenère var och när han levde.

  • Låt eleverna kort diskutera varför de tror att det behövdes ett lite mer komplicerat sätta att kryptera än Caesarchiffer.

3. Lös krypterade meddelanden

  • Para ihop eleverna två och två. Dela ut uppgiften Vigenère-krypteringen (KOD - RSM).

  • Dela ut ledtrådarna allt eftersom grupperna behöver en ledtråd till.

    Ledtråd 1 är utmanade (matrisen med alla alfabeten).
    Ledtråd 2 är klurig.
    Ledtråd 3 är facit.

  • Låt de eleverna som blir klara snabbt göra uppgiten ”Vigenère utmaningen”, den långa krypterade texten

4. Skriv ett hemligt meddelande

  • Låt eleverna prova på att skriva egna hemliga meddelande till klassen eller till läraren med hjälp av Vigenère-chiffer. Kodnyckeln får de bestämma och skapa själva.

5. Testa ert lösenord

  • Låt den sista sidan vara uppe på skärmen så att alla kan se, men låt eleverna arbeta själva med papper och penna för att försöka lösa meddelandet. Uppmana eleverna att hålla lösenordet för sig själv, tills alla har löst det.

  • Låt de elever som vill säga vad de har kommit fram till att lösenordet är. Enas om ett eller flera som ni vill testa.

  • Skriv in lösenordet på webben för att se om ni hade rätt! Länk till den finner du i PDF Lektion 3. Om du skriver in rätt lösenord så kommer en ny film med hackaren.

  • Rätt lösenord är: krypteringsmetod