Lektion 5

Rubrik H1

Undertext P2

Undertext P2

Instruktioner

• instruktioner

• instruktioner

• instruktioner

• instruktioner

Samtalsfrågor

• Vem/vilka har det största ansvaret för plasten i havet?

• Vilket ansvar har konsumenter?

• Vilket ansvar har producenter?

• Vilket ansvar har kommunerna?

• Vad kan du som enskild person göra? • Vad kan producenter göra?

• Vad kan politiker och andra i kommunen göra?

Globalspanaren

I Globalspanaren programmerar eleverna en nyhetssändning där robotar fungerar både som programledare och reporter. Dessa robotar ställer frågor till tittarna och förklarar de globala målen, samt ger rapporter från olika platser. Projektet syftar till att lära eleverna programmering genom att skapa en interaktiv sändning. Till uppgiften har vi tagit speciella sprajtar och bakgrunder i formen av åtta nyhetsrobotar och olika nyhetsstudior som ni kan välja mellan.5.squarespace.com/config/pages

Avslutning

Stäm av med alla grupper att de har kommit igång och har kunnat skapa och spara sin studio i Scratch. Känn av om eleverna tycker att det känns enkelt att jobba i scratch eller om känslan är att ni skulle behöva stöd.

MATERIAL

• K8 Vem ansvarar för plasten i havet?

• •Papper och penna

• Stora papper

CENTRALA ORD OCH BEGREPP

• Skräp i havet

Producent

Konsument