Tema

Digitala Nyhetsredaktionen

I skolmaterialet Digitala nyhetsredaktionen får eleverna erfarenheten av att arbeta som en nyhetsredaktion som rapporterar om de globala målen.

Genom att utforska målen får eleverna inte bara lära sig om dess betydelse i deras egen närmiljö utan också hur dessa mål påverkar och engagerar människor över hela världen.

Projektets huvudpunkter

  • Utforska och förstå: Eleverna utforskar sitt valda globala mål för att förstå dess vikt och de globala och lokala utmaningarna för att uppnå det. 

  • Programmera och presentera: Genom Scratch programmerar eleverna en interaktiv nyhetssändning, ett kreativt sätt att presentera sina upptäckter. 

  • Innovativa lösningar: Eleverna uppmuntras att utveckla och presentera digitala innovationer som kan bidra till målens uppfyllelse. 

  • Coachning från proffsen: Med stöd från Kodcentrums volontärer får eleverna vägledning för att förfina och utveckla sina idéer.

Detta tillvägagångssätt möjliggör en kreativ och engagerande inlärningsprocess där eleverna får utforska, skapa och bidra till en bättre framtid, samtidigt som de utvecklar värdefulla färdigheter i digital teknik och samarbete.

Mål med temat

Syftet med temat är att eleverna ska få en inblick i de globala målen och det arbete som görs för att de ska uppnås. Eleverna ska få vara kreativa och se att även de kan vara med och påverka och lösa problem. Genom att arbeta med det här temat kopplas programmering ihop med entreprenörskap i en för eleverna verklighetsnära kontext.

Utrustning som krävs

För att utföra uppdraget behöver du följande vertyg för dig och dina elver: Dator eller surfplatta

Globala mål

Enligt läroplanen är ett av skolans uppdrag att “ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om hur de olika val som människor gör kan bidra till en hållbar utveckling”. Information om De globala målen och hur du på ett enkelt och handfast sätt kan lära om de olika målen hittar ni på många olika organisationers sidor bl.a. på Globala skolan SKOLA - Globala målen (globalamalen.se)

Koppling till läroplanen

Teknik åk. 4–6

  • Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar     

  • Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning.    

  • Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.       

  • Dokumentation i form av skisser med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt fysiska eller digitala modeller.  

Biologi åk 4–6

  • Människans beroende av och påverkan på naturen och vad detta innebär för en hållbar utveckling.    

Geografi åk 4–6

  • Hur val och prioriteringar i vardagen kan påverka miljön och bidra till en hållbar utveckling .   

Samhällskunskap åk. 4–6

  • Vad demokrati är och hur demokratiska beslut fattas. Hur individer och grupper kan påverka beslut, mm.   

  • Aktuella samhällsfrågor och olika perspektiv på dessa.    

  • De mänskliga rättigheterna, deras innebörd och betydelse, inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen.    

Svenska-ur centralt innehåll

  • Läsa och skriva: Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.  

  • Tala, lyssna och samtala: Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare. Disposition med inledning, innehåll och avslutning. Stödord, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.  

  • Texter: Texter som kombinerar ord, bild och ljud samt texter i digitala miljöer. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.  

  • Informationssökning och källkritik: Informationssökning i några olika medier och källor, till exempel i uppslagsböcker, genom intervjuer och i söktjänster på internet.  

  • Hur man jämför källor och prövar deras tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.

Lektioner