Startövning 2: Repetition

Svårighetsgrad

5 min

Startövning 2: Repetition (Loopar)

Att koda varje steg som roboten tar kan bli ett stort arbete, då den tar ett steg framåt, ett steg framåt, ett steg framåt - om och om igen på samma sätt. Men det går att koda det enklare, genom att loopa koden och använda repetition. I den här övningen får du lära dig hur man kan få skript att köra flera gånger genom att bara lägga till ett extra skript.

Detta gör att man kan få sprajtar att röra sig hela tiden, istället för bara några steg i taget. Tänk till exempel hur fienderna i Pacman rör sig hela tiden, eller hur bollen i Pong studsar fram och tillbaka utan att stoppa.

Kolla hur roboten rör sig fram och tillbaka hela tiden, om och om igen: Bild robot rör sig fram och tillbaka Scratch

Redo att testa själv? Klicka dig framåt med gröna knappen 1 här under, så börjar vi koda!

1: Remixa

Precis som i den förra uppgiften Kom Igång: Rörelse ska vi även nu börja med att remixa ett färdigt program.

  1. Klicka på länken nedanför för att komma till det förberedda programmet:

Scratch-projekt: Robot rör sig för alltid

  1. Om texten på Scratch sajt är på annat språk än svenska, kan du om du vill byta språk längst ner på sidan. Alt Text
  2. Se till att du är inloggad på ditt konto. Om du saknar konto kan du skapa ett under Gå med Scratch, det är gratis. Alt Text
  3. Klicka på Se inuti. Alt Text
  4. Klicka på remixknappen för att spara en egen kopia av programmet. Alt Text

Vi kan nu koda som vi vill i det remixade projektet. I detta program finns redan några rörelse-skript utplacerade. Vi ska nu lära oss hur vi kan få roboten att repetera saker flera gånger.

2: Repetera-blocket

På skriptytan finns redan några skript utplacerade. Om du klickar på den gröna flaggan kommer du se att roboten rör sig några steg, väntar och sedan går några steg tillbaka. Vi ska nu få roboten att göra om denna rörelse flera gånger.

  1. Dra ut ett "repetera 10"-skript ifrån rubriken Kontroll och placera runtomkring rörelseskripten. Se till att repetera-skriptet också sitter ihop med start-skriptet.
  2. Klicka på gröna flaggan.

Snyggt jobbat! Nu rör sig roboten fram och tillbaka flera gånger innan hon stannar. Och vi behövde bara lägga till ett extra skript för att göra det.

3: För-alltid-blocket

Nu ska vi lära oss hur vi får roboten att gå fram och tillbaka för alltid, ända tills vi stänger av programmet.

  1. Ta bort "repetera 10"-skriptet som vi tog fram i förra uppgiften.
  2. Ta fram ett "för alltid"-skript från Kontroll och lägg runt skriptet.
  3. Klicka på gröna flaggan.

Superbra! Nu rör sig roboten fram och tillbaka utan att stanna. För att stoppa programmet kan du klicka på den röda knappen bredvid den gröna flaggan.