Kodutmaningen 2022

Tänk om, en annan värld

Skapa ett hållbart samhälle på Mars och tävla om fina priser i Kodcentrums tävling Kodutmaningen. Tävlingen riktar sig till skolklasser i årskurs 4-6 och pågår under fem veckor i höst.

Elevernas uppdrag är att skapa ett inkluderande och hållbart samhälle på Mars kopplat till de globala målen och mänskliga rättigheter, samt programmera en robot i Scratch som eleverna tycker behövs i det framtida samhället. Den hållbara samhället ska presenteras i ett digitalt format, det behöver dock inte vara digitalt från början. Man kan bygga sitt samhälle i lego, papier-maché, Power Point eller Minecraft. Skapar ni ett icke digitalt bidrag kan ni filma eller fota det och skicka in det digitalt till oss. Det viktiga är pitchen och tanken bakom skapelsen.

Så här deltar du i Kodutmaningen

Här hittar du som har anmält din klass till Kodutmaningen all information du behöver.

Stöttning till dig som lärare 

Här nedan hittar du introduktioner och föreläsningar till Kodutmaningen, Scratch och Minecraft. Se dem i god tid och ta hjälp av frågebatteriet ovan.

Introduktion

Tillsammans går vi igenom vad det innebär att vara med i Kodutmaningen och hur ni kan göra för att få ihop ert bidrag.

Föreläsning Scratch

Vi går igenom Scratch och uppgiften Min robot  
Min robot – Kodboken
– Hur du skapar lärarkonto i Scratch 
– Hur du skapar en Scratch studio 
– Hur du delar klassen slutliga bidrag 
– Det här är den enkla ppt med länkar som vi använde vid webbinariet: Kodutmaningen 2022 - Min robot

Föreläsning Minecraft

Vi går igenom möjligheter med Minecraft Education Edition, pedagogiken bakom, de bitar som är speciellt utformade för utbildning. Samt hur man skulle kunna använda Minecraft Education i Kodutmaningen.  

Vi gick också igenom: 
– Hur man bjuder in eleverna att samskapa i en gemensam Minecraft karta 
– Hur man gör inställningar som anpassar sig till behov i klassrummet. 
– Hur man delar Minecraftkartan med oss om man vill ha det som tävlingsbidrag. 

Tävlingsveckor – översikt

Det här rekommenderar vi att ni gör vecka för vecka för att hänga med och göra saker i rätt tid.

Tävlingsvecka 1

3-7 oktober – Presentera tema och uppdrag​ 

  • Hur vill vi att ett framtida samhälle ska se ut?​ 

  • Vilka robotar tror vi kommer finnas i framtiden? Vilken ide till den robot som ska representera vårt samhälle har vi?

  • Research i klassen. Brainstorming/idéprocess​

  • Diskutera upplägg och arbetsfördelning. 

  • Titta på relevanta utbildningsfilmer​ 

  • Jobba med frågebatteriet  

  • Klasserna bekantar sig med vad som står i de Globala Målen och i de Mänskliga rättigheterna.​

  • Träna på Scratch om ej bekant med det innan. 

  • Coach kommer in om ni önskat det.

Tävlingsvecka 2

10-14 oktober – Börja bygga och få hjälp av Kodcoach

  • Börja bygga och designa i den gemensamma kartan i klassen. Jobba i olika team som ansvarar för olika delar av staden. ​ 

  • Börja programmera klassens robot i Scratch. 

  • Ni som anmält- träffa eran Kodcoach som stöttar och hjälper.

  • Webbinarium med Tobias Edman, Rymdstyrelsen 12 oktober kl. 10.00-10.45. Anmäl er här: https://forms.office.com/r/D5sVVJ20bK   

  • Valfritt för de som valt att möta en kompisklass:​ 

    • Dela med sig av idéer ​ 

    • Dela med sig av frågeställningar ​ 

    • Dela med sig av info kring klassen och var i Sverige de bor. 

Tävlingsvecka 3

17-21 oktober – Pitch och coach

  • Fortsätta att bygga på klassens samhälle. 

  • Börja skriva en pitch till idén till sitt samhälle​. 

  • Träffa och bolla idéer med klassens coach.​ 

  • Fortsätt koda projektet Min Robot i Scratch. 

  • Webbinarium med Fredrik Löfgren, AI och robotar 19 oktober kl. 12.30-13.15. Anmäl er här:  

    https://forms.office.com/r/bkHafKjCCF 

Tävlingsvecka 4

24-28 oktober – Bygg och koda 

  • Klasserna bygger klart sitt samhälle​. 

  • Välj den robot som ska representera klassen.​ 

  • Skriv klart klassens pitch för sitt samhälle.

Tävlingsvecka 5

7-11 november – Skicka in!

  • Gör klart för att lämna in ert bidrag. Skicka in ert bidrag senast den 11 november. Länk till formuläret att skicka in hittar du här: https://forms.office.com/r/UjGAa4zM8X:

  • Fyll i formuläret med:​ 

    • Pitch som förklarar idén till samhället .​ 

    • Länk till klassens samhälle​. 

    • Länk till klassens robot i Scratch med kort förklaring vad den kan göra. 

Tävlingsvecka 6 (valfri)

14-18 november – Presentation och feedback

  •  Kompisklasserna delar med sig till varandra i grupper om tre. ​

  • De förklarar sina tankar och idéer samt ger varandra feedback.​ 

Prisutdelning

9 december hålls prisutdelningen efter att vinnaren har utsetts av juryn, enligt kriterierna för vad Kodcentrum vill se i bidragen. 

Vår eminenta jury består av:

  • Nexer Group: Beatrice Silow – kommunikations- och kulturchef

  • Rymdstyrelsen: Tobias Edman – Innovation och samhällsnytta

  • Chalmers: Dorotea Blank – Kommunikationsavdelningen Chalmers

  • Digitalidag: Lina Cronquist – projektledare

  • Microsoft: Stephen Reid – Game-Based Learning Lead WW

  • Microsoft: Therése Treutiger – Director Global Partner Solutions & Innovation

  • Ericsson: Anders Österlund – Head of Employer Branding and People Experience

  • ABB: Eliane Morad – Communication and Content Manager

Möt Rymdstyrelsen och en expert på robotar och AI

Var med på inspirerande och lärorika webbinarier! Och ta möjligheten att ställa frågor till Tobias och Fredrik.

Webbinarium med Tobias Edman, Rymdstyrelsen  

Tobias Edman, Ansvarig handläggare för Innovation och samhällsnytta på Rymdstyrelsen 

Tobias jobbar med hur vi kan använda data som samlats in i rymden, om jorden, på ett bättre sätt. Det kan handla om att mäta hur tjock isen är så att fartyg slipper åka igenom den, att hitta skadad skog som måste avverkas eller hitta och skydda områden där skogen avverkas utan lov. Vi är dagligen beroende av information från rymden. När mobiltelefonen talar om var du är så är det en satellit som har hjälpt till och när du tar med dig regnkläder för att det skall regna i eftermiddag så har satelliter tagit bilder på regnmolnen. Det och mycket mer handlar Tobias arbete om. Fokus är hela tiden för att vi skall få så stor nytta som möjligt och att nå de globala hållbarhetsmålen. 

Lär er mer och ställ frågor! 

När: 12 oktober 10.00-10.45  
Var: Online

Anmäl dig här:

https://forms.office.com/r/D5sVVJ20bK   

Webbinarium med Fredrik Löfgren om AI och robotar  

Fredrik har sedan barnsben haft ett brinnande intresse för robotar och teknik. Idag har han gjort sin dröm till verklighet - att bygga och programmera framtidens robotar. 

Robotar med empati, social kompetens och en bra mycket högre intelligens än människans? Det låter kanske lite läskigt, men enligt robotutvecklaren Fredrik Löfgren är det både realistiskt och en positiv utveckling! Fredrik Löfgren berättar hur långt människan redan har kommit med robotiken och målar upp en bild av hur framtidens stora robotisering kommer att te sig.  

Var beredd på att få ett helt annat perspektiv på artificiell intelligens och dess möjligheter. Fredrik tar dig med på ett äventyr in i framtiden, fylld med robotar som kan komma att överträffa människans intelligens och kunskap. Och vem vet vart det slutar; kommer en robot ta över rollen som statsminister i framtiden? 

Lär er mer och ställ frågor! 

När: 19 oktober 12.30-13.15
Var: Online 

Anmäl dig här:

https://forms.office.com/r/bkHafKjCCF