Knäck Koden - Stoppa hackaren
Skolutmaning där eleverna lär sig om cybersäkerhet och löser chiffer för att stoppa en "hacker".
Koduppdrag är våra större uppgifter inom programmering och kräver i regel mer än en lektion eller ett tillfälle. Materialet passar er som vill komma igång med programmering i klassrummet, på fritids eller bibliotek, det går även att använda på distans.
Här finns lektionsplaner för att introducera barn till programmering och för att använda Scratch som ett kreativt verktyg för skolarbete eller i kodkurser. Våra olika teman kopplar till läroplanen för åk 4-6, för olika skolämnen och med fördel ämnesintegrerat. För eleverna finns lekar, idéövningar och Scratchuppgifter, och det finns presentationer och handledningar för dig som lärare.
Skolutmaning där eleverna lär sig om cybersäkerhet och löser chiffer för att stoppa en "hacker".
Skriv en saga, programmera ett interaktivt labyrintspel och öva på att ge och få feedback.
Ett entreprenöriellt skolmaterial där elever arbetar ämnesövergripande, läroplanskopplat med kod och de globala målen.
Arbeta som en nyhetsredaktion, programmera en sändning där robotar rapporterar om globala mål.
Matvinnaren är ämnesöverskridande och tydligt kopplat till de Globala målen.
Lär om robotar och AI och bygg egna robotar som kan hjälpa oss människor.
Ett tema som utforskar koordinater och kod, och hur dessa kan användas när man skapar ett digitalt spel.
Följ med Leia och björndjuren ut i rymden, bygg en egen rymdraket och åk till månen.