Höstterminen 2018 började den uppdaterade läroplan gälla där programmering ingår i matematik och teknik - och alla skolämnen berörs av nya formuleringar kring digital kompetens och digitalt skapande. Programmering ska ses som en del av digital kompetens och kan därför användas inom alla ämnen.
Ur skolans uppdrag:
/…/ Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt deras vilja till att pröva och omsätta egna idéer i handling och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information. Utbildningen Skolan ska därigenom ge eleverna förutsättningar bidra till att eleverna utvecklar digital kompetens och ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap. /…/
Ur skolans mål:
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola
kan använda modern teknik som ett såväl digitala som andra verktyg och medier för kunskapssökande, informationsbearbetning, problemlösning, skapande, kommunikation, skapande och lärande.
kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt.
har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling.
Ur kursplanen i Teknik år 4-6 (syfte):
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar intresse för teknik och förmåga att ta sig an tekniska utmaningar på ett medvetet och innovativt sätt.
Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla förtrogenhet med ämnets specifika uttrycksformer och begrepp.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur man kan lösa olika problem och uppfylla behov med hjälp av teknik.
Eleverna ska även ges förutsättningar att utveckla egna tekniska idéer och lösningar.
Teknik åk. 4–6 Centralt innehåll
Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar
Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning.
Att styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.
Dokumentation i form av skisser med förklarande ord och begrepp, symboler och måttangivelser samt fysiska eller digitala modeller.
Ur kursplanen i Teknik år 4-6 (kunskapskrav för betyget E i slutet av årskurs 6):
Eleven kan beskriva och ge exempel på enkla tekniska lösningar i vardagen och några ingående delar som samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion.
Eleven kan genomföra mycket enkla teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten genom att pröva möjliga idéer till lösningar samt utforma enkla fysiska eller digitala modeller.
Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
Eleven gör enkla dokumentationer av arbetet med skisser, modeller eller texter där intentionen i arbetet till viss del är synliggjord.
Ur kursplanen i Svenska år 4-6 (centralt innehåll):
Beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter, till exempel faktatexter, arbetsbeskrivningar, reklam och insändare. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.
Texter som kombinerar ord, bild och ljud, till exempel webbtexter, interaktiva spel och tv-program. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.
Informationssökning i några olika medier och källor, till exempel i uppslagsböcker, genom intervjuer och via sökmotorer på Internet.
Geografi och Samhällskunskap – ur centralt innehåll
Förutsättningar i natur och miljö för befolkning och bebyggelse, till exempel mark, vatten och klimat. Miljöfrågor utifrån elevens vardag, till exempel frågor om trafik, energi och matvaror.
Grundläggande mänskliga rättigheter såsom alla människors lika värde samt barnets rättigheter i enlighet med konventionen om barnets rättigheter (barnkonventionen).
Geografi – ur centralt innehåll 4–6
Bild åk 4–6
Biologi åk 4–6